Waar wij waarde aan hechten.

Onze missie

Lol op school

Als je de stof leuk vindt, snap je het ook sneller. Ons doel is om het leuk te maken.

Vanuit de basis

Bijles Bèta streeft ernaar om je geen trucjes te leren. We willen dat je het vak leert vanuit de basis.

Albert Einstein

“Als je het niet simpel kan uitleggen, begrijp je het zelf niet goed genoeg.”

Op gelijke hoogte

Een grapje tussendoor

Je kan alleen iets leren als je je prettig voelt. Omdat wij ook net van de middelbare school komen spreken we dezelfde taal. Er is ruimte voor een grapje, we zorgen voor een prettige sfeer.

De docenten staan centraal

Kwaliteit

Bijles Bèta staat voor kwaliteit. Omdat we onze docenten kritisch selecteren zorgen we dat de lessen goed aansluiten bij je niveau. We kijken naar kennis en naar het vermogen om dingen goed uit te leggen

Eerlijke compensatie

Wie zorgt uiteindelijk voor jouw succes? De docent. Daarom moet de docent daar goed voor worden beloond.

Iedereen studeert aan de universiteit.

Ons slimme team

Max Vos

Student Natuurkunde & Mede oprichter

Ik ben Max Vos, een 21-jarige student uit Rolde. Mijn passie voor bèta vakken begon in de 4de klas havo op het Dr. nassau College Quintus. In dit jaar koos ik voor het profiel Natuur en Techniek. Hierin focus je op vakken als natuurkunde, wiskunde B en scheikunde. Al vrij snel ontdekte ik het gemak waarmee ik de stof begreep.

Toen ik een keuze ging maken voor mijn vervolgopleiding wist ik dat het met bèta vakken te maken moest hebben, het moest technisch zijn. Na wat research kwam ik uit op technische natuurkunde. Alleen wil ik dit graag op de universiteit in Groningen doen, hierdoor had ik niet genoeg aan havo.

In plaats van na mijn havo door te stromen naar vwo besloot ik het anders aan te pakken. Ik kwam erachter dat ik met een hbo-propedeuse en de vakken natuurkunde en wiskunde B op vwo niveau kon beginnen met technische natuurkunde aan de RUG in Groningen. Afgelopen jaar heb ik dit gerealiseerd, ik heb mijn propedeuse in werktuigbouwkunde afgerond aan de Hanze hogeschool in Groningen. Hiernaast heb ik twee staatsexamens gehaald voor natuurkunde en wiskunde B op vwo niveau.

De route die ik genomen heb heeft mij veel verschillende kanten van de bèta vakken laten zien. Hierdoor kan ik de stof uitstekend overbrengen op anderen!

Mathijn Lensen

Student Sterrenkunde & Mede oprichter & Contactperoon

Ik ben Mathijn Lensen, student sterrenkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ik ben 22 jaar geleden geboren in Rolde waar ik ook op de basisschool heb gezeten. Na de basisschool ben ik met het vmbo begonnen op het Dr. Nassau College vestiging Penta. Al vrij snel bleek dat het vmbo niet het gepaste niveau was en ben ik doorgestroomd naar het Dr. Nassau College vestiging Quintus waar ik de havo heb gevolgd.

Na het derde jaar havo heb ik ondanks het negatieve advies van de school de profielen NT & NG gekozen. Dit is één van mijn beste keuzes ooit geweest en in de jaren die volgden is de interesse in de bèta vakken exponentieel toegenomen.

Na de havo afgerond te hebben besloot ik om verder te gaan met het vwo om meer kennis over de bèta vakken te vergaren. Na het vwo ben ik begonnen met de studies technische natuurkunde en sterrenkunde aan de RUG. Uiteindelijk heb ik besloten verder te gaan met de studie sterrenkunde waar ik mij nu in het derde jaar van bevind.

Naast mijn studie ben ik actief bij de Blaauw Sterrenwacht en aan de RUG als student-assistent en planetarium operator.

Jelmer Zijlstra

Student Natuurkunde

Hallo, mijn naam is Jelmer Zijlstra en ik ben 21 jaar oud. Net als de andere knappe koppen bij Bijles Bèta werd mij ook al snel duidelijk dat de bèta kant voor mij uitgesneden was. Mijn pad begon in Sneek, waar ik op het CSG Bogerman erachter kwam dat jaartallen stampen en Duitse werkwoordsvormen niet mijn ding zijn.

De eerste twee jaren op de middelbare school deed ik technasium, maar in de derde klas ben ik verder gegaan met het vwo. Naarmate mijn leerrichting meer focus legde bij de bèta vakken begon mijn enthousiasme voor deze vakken te groeien. In 2017 ben ik geslaagd in onder andere de vakken wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en economie.

Toen moest ik verder. Met dank aan een enthousiaste natuurkunde docent ben ik gaan kijken naar natuurkundige studies, waarna ik uiteindelijk net als Max heb gekozen voor de studie technische natuurkunde. Hiernaast ga ik volgend jaar ook de studie natuurkunde doen.

Ruben Hendriks

Student Natuurkunde

Mijn naam is Ruben Hendriks. Ik ben een 19-jarige student en kom uit Oostwold, een klein dorpje een paar kilometer van Groningen. Daar ben ik ook naar de basisschool gegaan, de plek waar mijn avontuur begon. Hierna ben ik naar het Praedinius Gymnasium gegaan. Hoewel ik op de basisschool erg goed was in rekenen, bleek mijn talent voor wiskunde minder groot en ik heb er eerst redelijk hard voor moeten werken. Ondanks een wiskunde A-advies heb ik toch voor wiskunde B gekozen.

Rond klas 5 van de middelbare school veranderde opeens alles. Ik werd nieuwsgierig naar onderwerpen in natuur- en wiskunde en besloot toen mijn nieuwsgierigheid te achtervolgen. Dit was één van mijn beste keuzes uit mijn leven. Ik begon steeds hogere cijfers te halen op alle exacte vakken en naast de verplichte schoolstof ging ik zelf bezig met exacte onderwerpen die ik interessant vond.

Een van die onderwerpen was theoretische natuurkunde. Ik wilde er alles over weten zodat ik uiteindelijk mijn eigen theorieën zou kunnen schrijven. Het kiezen van een studie in de zesde was dus niet zo moeilijk: ik studeer nu Natuurkunde aan de RUG en ik blijf diezelfde nieuwsgierigheid nog steeds achtervolgen.

Kors Doedens

Student Scheikunde

Hoi, ik ben Kors Doedens, nu 21 jaar oud. Ik studeer momenteel scheikunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vorig jaar heb ik bouwkunde gestudeerd aan de TU Delft, na een jaar heb ik besloten dat ik deze studie toch niet “bèta” genoeg vond en ben ik overgestapt naar scheikunde.

Op de middelbare school vond ik eigenlijk alle vakken interessant, ook de niet exacte vakken. Ik heb uiteindelijk toch maar besloten om een exact iets te studeren omdat dit mij toch het interessants leek.
Ik geef nu een aantal maanden bijles bij BijlesBeta en dit bevalt me erg goed. Ik vind het het leukst om te zien als leerlingen erachter komen dat ze onverwacht eigenlijk best wel goed zijn in de exacte vakken.

Dagmar Rozendal

Student sterrenkunde

Hoi, ik ben Dagmar Rozendal en ik studeer sterrenkunde hier aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ik ben inmiddels 19 jaar en ik kom uit Dokkum. Daar ben ik ook begonnen met het vwo. In de jaren die volgden werd het mij al gauw duidelijk dat ik “iets met techniek” wilde gaan doen. Tijdens mijn basisschoolperiode haalde ik al van alles uit elkaar om te kijken hoe het allemaal in elkaar stak. En zowaar was de keuze voor Natuur en Techniek met wiskunde D in klas 4 gauw gemaakt. Ondanks mijn passie voor de exacte vakken, ging het me niet altijd gemakkelijk af. Gelukkig is dit me niet in de koude kleren gaan zitten, en ben ik in 2016 met een goede lijst van het vwo afgestudeerd. Na mijn vwo ben ik niet gelijk door gegaan naar de universiteit. Ik heb eerst nog een jaar hbo Elektrotechniek gevolgd. Toen ik erachter kwam dat “iets met techniek” toch iets te letterlijk voor me was, en ik eigenlijk veel meer interesse had in de theorie erachter, kwam de universiteit in beeld. Nu studeer ik met veel plezier Sterrenkunde en heb ik alleen maar profijt gehad van het jaar hbo.

Job Witte

Student Wiskunde

Hoi, mijn naam is Job en ik ben 17 jaar oud. Ik kom uit Deventer en heb daar het gymnasium afgerond op het Etty Hillesum Lyceum.

Op de middelbare school had ik interesse voor alle soorten vakken, niet alleen maar de exacte. Ik heb dan ook gekozen voor een NTNG profiel met verschillende extra vakken zoals Grieks en geschiedenis, maar verder in de bovenbouw werd het voor mij wel duidelijk dat de exacte kant voor mij de beste en interessantste keuze was.

Nu studeer ik wiskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en dit was voor mij een zeer goede keuze.

Sjoukje de Jong

Student Technische Natuurkunde

Ik ben Sjoukje de Jong, 18 jaar oud en student Technische Natuurkunde aan de RUG. Ik kom uit Tjerkwerd, een klein dorpje in Friesland. Ik ben op het CSG Bogerman in Sneek begonnen met Gymnasium, maar in het eerste jaar bleek al snel dat dat niet voor mij was weggelegd. Toen heb ik gekozen om Technasium te doen wat veel beter bij mij paste. Ik heb afgelopen schooljaar mijn VWO diploma gehaald met het vakkenpakket N&G en N&T waarbij ik mooie cijfers had gehaald voor de bètavakken. Het was voor mij vanzelfsprekend om een bètastudie te kiezen en ik ben erg tevreden met de keuze die ik heb gemaakt.

Pim Witte

Student Scheikunde

Hoi, ik ben Pim Witte, een 20-jarige student uit Deventer. Mijn passie voor bètavakken begon voor mij al vrij jong, maar in de vierde klas van het gymnasium op het Etty Hillesum Lyceum werd deze interesse bij mijn profielkeuze snel bevestigd. Ik koos hier voor de profielen Natuur & Techniek én Natuur & Gezondheid. Dit hield in dat ik vakken zou volgen als Scheikunde, Natuurkunde, Wiskunde B en Biologie. Hiernaast volgde ik ook vakken als kunst en Latijn omdat ook deze vakken mijn interesse hadden.

mijn keuze voor een vervolgopleiding werd voor mij wederom duidelijk dat de bètarichting mij het meeste aansprak. Na mijn waslijst met mogelijke studies langs te zijn gegaan kwam ik uit bij Scheikunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dit is dan ook precies de opleiding die ik momenteel met veel plezier volg.

In mijn ervaring is de eerste reactie die veel mensen hebben op vakken als scheikunde en natuurkunde is: “oh, dat heb ik al heel snel laten vallen; daar snapte ik zo weinig van” of “nee dat is niets voor mij”. Terwijl als je er even over door gaat mensen toch vaak meer interesse hebben en meer kunnen volgen dan ze in eerste instantie misschien dachten. Ik heb mensen helpen altijd al leuk gevonden en mijn passie voor de natuurwetenschappen overbrengen past dan ook goed in mijn straatje.

Stefanie Bianchetti

Student Scheikunde Technologie

Mijn naam is Stefanie Bianchetti, ik ben een 21-jarige student. Drie jaar geleden ben ik begonnen met mijn Bachelor Scheikundige Technologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Alvorens ik mij naar het Hoge Noorden heb begeven, heb ik in Almere mijn VWO diploma gehaald aan het Oostvaarders College. Met een scheikundedocent als moeder en economiedocent als vader was ik van alle markten thuis. Mijn profielkeuze viel daarom op NT & NG met daarbij Spaans en economie als keuzevak.

In de bovenbouw begon ik met het oriënteren naar een studiekeuze. Een lange tijd heb ik Geneeskunde willen studeren, maar door de lastige selectie heb ik mijn horizon altijd breed proberen te houden. Met hoge cijfers op scheikunde werd het al snel duidelijk dat ik daar iets mee moest gaan doen. Fundamentele scheikunde heb ik echter toch links laten liggen en de toepassing daarvan is waar mijn keuze op viel.

Stef Nomden

Student Wiskunde

Hoi! Ik ben Stef Nomden, ik ben 20 jaar oud en ik studeer Wiskunde op de Rijksuniversiteit in Groningen. Vorig jaar heb ik Elektrotechniek gestudeerd aan de Hanzehogeschool Groningen, dit vond ik iets te praktisch dus ben ik overgestapt naar wiskunde.

Op de middelbare school vond ik alle exacte vakken erg interessant, maar mijn hart heeft sinds de brugklas bij wiskunde gelegen. Ik vind het altijd heel leuk om over wiskunde te praten en wil later ook graag les geven op hogere scholen, maar voor nu hou ik het nog even bij bijles.

Thomas Dam

Student Natuurkunde

Hoi! Ik ben Thomas Dam, 20 jaar oud en ik zit nu in mijn tweede jaar natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Mijn verhaal begint op een kleine basisschool in Lelystad. Daar wilde ik als kind al graag weten hoe de wereld in elkaar zat en vroeg ik altijd naar het waarom achter dingen. Daarnaast was ik ook gefascineerd met de ruimte en het liefst wilde ik wetenschapper worden en mensen helpen.

op de middelbare school, SG Lelystad, kreeg ik een brede interesse voor zowel de talen als de bètavakken. Om die reden heb ik aan het einde van de 3e klas besloten om een NT-profiel te doen met Wiskunde D, Technasium en de moderne vreemde talen Frans en Duits. Naarmate het einde van het vwo in zicht kwam ben ik me gaan oriënteren op universitaire studies. Al gauw bleek dat ik een bètastudie wilde gaan doen. Na met mooie cijfers geslaagd te zijn op vwo besloot ik naar Groningen te gaan om Natuurkunde te studeren.

mooie aan de studie Natuurkunde vind ik dat je de stof echt moet begrijpen om het goed te kunnen. Het waarom achter de formules wordt duidelijk. Simpelweg iets stampen bij middelbare schoolvakken zoals woordjes bij Frans of jaartallen bij Geschiedenis is niet genoeg. Door op deze manier boven de stof te staan en hem beter te begrijpen, kun je hem ook beter uitleggen. Ik deel mijn enthousiasme graag met anderen en ik vind het geweldig om dat en mijn kennis over te brengen.

Koen Vialle

Student Natuurkunde

Ik ben Koen Vialle, ik ben 18 jaar, ik kom uit Veendam en ben tweedejaars Natuurkunde student. Leren ging mij altijd al goed af. Op de basisschool heeft dit ertoe geleid dat ik een klas mocht overslaan. Toen ik na de basisschool begon aan het VWO op de Winkler Prins te Veendam spraken de technische vakken mij altijd al aan. De uitdaging van het oplossen van problemen en het puzzelen ermee kan voor veel plezier zorgen. Maar ik weet ook dat dit gepuzzel erg frustrerend kan zijn wanneer het geen resultaat oplevert.

Dit is één van de redenen dat ik begin VWO 5 besloot om anderen te helpen met puzzelen in de vorm van bijles. Naast het geven van bijles heb ik de laatste jaren geholpen met lesgeven op de lenteschool van de Winkler Prins in de meivakantie. Hier hielp ik in dienst van de school leerlingen die zich voorbereiden op hun eindexamens, voorbereiden op hun toetsweek of toch nog even een inhaalslag moesten maken aan het eind van het schooljaar. Dit helpen van leerlingen in de vorm van bijles heb ik altijd met veel plezier gedaan en zal dit zeker met veel plezier blijven doen.

Lucas Taams

Student Wiskunde

Hoi, ik ben Lucas Taams. Ik ben 18 jaar en eerstejaars wiskunde student. Ik heb altijd al een brede interesse gehad voor allerlei vakken. Maar met name lag mijn interesse bij de vakken wiskunde en natuurkunde. Hierom had ik eerst gekozen om natuurkunde te studeren, alleen kwam ik er al vrij snel achter dat ik wiskunde toch veel leuker vond, waarna ik over ben gestapt naar wiskunde.
Ik vond het op de middelbare school altijd al leuk om mensen te helpen als ze problemen hadden met natuurkunde of wiskunde. Dit is waarom ik er ook voor heb gekozen om bijles te gaan geven. Ik hoop met het bijles geven niet alleen leerlingen de stof laten begrijpen, maar ik hoop ook dat de leerlingen de betreffende vakken echt leuk gaan vinden. Want als je een vak leuk vindt dan kan je het vaak ook veel makkelijker begrijpen.

Bijles bij ons begint met een proefles.

Een proefles is volledig vrijblijvend en kost €10 euro.