Een complex molecuul

Reactievergelijkingen

Leestijd: 4 minuten (669 woorden)

Reactievergelijkingen stap voor stap

Reactievergelijkingen zijn de manier waarop scheikundigen een reactie in symbolen en formules vastleggen. Ze laten zien welke stoffen met elkaar reageren (de beginstoffen) en welke stoffen er gevormd worden (de reactieproducten). Toch kan het soms lastig zijn om precies te begrijpen hoe je een reactievergelijking opstelt en in balans brengt. Aan de hand van drie voorbeeldvragen gaan we dit stap voor stap duidelijk maken.

Vraag 1

Hoe ziet een simpele reactievergelijking eruit, en hoe stel je die op?

Uitwerking:

Stel je voor dat je een kaars aansteekt. In een kaars zit was, en dat is opgebouwd uit koolstof (C) en waterstof (H). Wanneer de kaars brandt, reageert de was met zuurstof (O_2) uit de lucht. Daarbij ontstaan koolstofdioxide (CO_2) en water (H_2O).

De reactievergelijking is dan:

    \[C + O_2 \rightarrow CO_2\]

Dit is een heel simpel voorbeeld, want er is één koolstofatoom en dat reageert met één zuurstofmolecuul om één koolstofdioxidemolecuul te vormen. Alles klopt meteen: het aantal C- en O-atomen is hetzelfde links en rechts. Dit heet een gebalanceerde vergelijking.

Conclusie: Een eenvoudige reactie stel je op door eerst goed te kijken: welke stoffen reageren, en welke stoffen ontstaan er? Daarna controleer je of de aantallen atomen aan beide kanten gelijk zijn.

Vraag 2

Hoe breng je een moeilijkere reactie in balans?

Uitwerking:

Soms zijn reacties niet vanzelf in balans. Neem bijvoorbeeld de verbranding van methaan (CH_4), een gas dat ook in aardgas zit. Methaan reageert met zuurstof en er ontstaan koolstofdioxide en water. De ongebalanceerde vergelijking ziet er zo uit:

    \[CH_4 + O_2 \rightarrow CO_2 + H_2O\]

Nu moeten we stap voor stap kijken of de atomen kloppen:

  • Links hebben we 1 C-atoom en rechts ook 1 C-atoom. Dit klopt dus.
  • Links hebben we 4 H-atomen (in CH_4), rechts hebben we er 2 in H_2O. Dat is niet in balans. Als we rechts een 2 voor H_2O zetten, hebben we 4 H-atomen aan beide kanten.
  • Nu bekijken we de zuurstof: links hebben we O_2, dus 2 atomen. Rechts hebben we 2 in CO_2 en 2 in 2H_2O, samen dus 4 atomen. Dat klopt nog niet. Zet daarom links een 2 voor O_2, dan hebben we 4 zuurstofatomen links en 4 rechts.

De juiste vergelijking is dus:

    \[CH_4 + 2O_2 \rightarrow CO_2 + 2H_2O\]

Conclusie: Een reactievergelijking breng je in balans door stap voor stap te tellen hoeveel atomen er aan elke kant voorkomen. Met wat uitproberen (trial-and-error) zorg je ervoor dat de aantallen gelijk worden.

Vraag 3

Hoe stel je zelf een reactievergelijking op aan de hand van een verhaal?

Uitwerking:

Stel dat je een stukje ijzer buiten laat liggen in de regen. Na een tijdje begint het ijzer te roesten. Wat gebeurt er dan eigenlijk?

Het ijzer reageert met zuurstof uit de lucht en water. Hierbij ontstaat ijzer(III)oxide (Fe_2O_3), het bekende roest. De eerste stap is om de stoffen op te schrijven:

    \[Fe + O_2 \rightarrow Fe_2O_3\]

Maar dit is nog niet in balans. We tellen:

  • Links 1 Fe, rechts 2 Fe. Zet daarom links een 2 voor Fe.
  • Nu hebben we links 2 Fe en rechts ook 2 Fe. Dat klopt.
  • Links hebben we O_2, dus 2 O-atomen. Rechts hebben we 3 O-atomen. Dit klopt niet.
  • Om dit goed te krijgen, moeten we links en rechts de juiste verhoudingen kiezen. Zet links 3 O_2 en rechts 2 Fe_2O_3. Dan hebben we 6 O-atomen aan beide kanten en 4 Fe-atomen aan beide kanten.

De gebalanceerde vergelijking wordt dus:

    \[4Fe + 3O_2 \rightarrow 2Fe_2O_3\]

Conclusie: Uit een verhaal kun je zelf een vergelijking opstellen door de begin- en eindstoffen te bedenken. Daarna breng je de vergelijking netjes in balans door te tellen en de juiste verhoudingen te kiezen.

Samenvatting

Reactievergelijkingen beschrijven wat er met stoffen gebeurt tijdens een reactie. Het maakt niet uit of de reactie simpel of complex is, de regels zijn altijd hetzelfde:

  • Noteer eerst de begin- en eindstoffen.
  • Zorg dat de vergelijking in balans is: links en rechts evenveel atomen van elke soort.
  • Noteer alleen de stoffen die echt meedoen aan de reactie.
  • Gebruik eventueel je BiNaS of naamgeving om de juiste formules te vinden.

Zo wordt een reactievergelijking een handig hulpmiddel om chemische processen overzichtelijk weer te geven.

Inhoudsopgave

Lees ook eens...
Moeilijke vragen bestaan niet!

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact op!

Hebben jullie op de korte termijn docenten beschikbaar?

Ja! Wij hebben vrijwel altijd docenten beschikbaar die op de korte termijn bijles kunnen geven in de Bèta vakken aan huis in Groningen. In drukke periodes laten we tijdig weten op welk termijn we docenten beschikbaar hebben.

Dat kan zeker! Er valt vrijwel altijd iets te regelen. Leerlingen die buiten de stad wonen spreken vaak af met onze docenten op openbare locaties zoals het forum of de middelbare school. Mocht de afstand te doen zijn per fiets, dan rekenen wij vaak voor bijles aan huis buiten de stad Groningen een reiskostenvergoeding van 5 euro per les, die rechtstreeks naar de docent gaat. Anders is online ook altijd nog een optie, al raden wij dat niet aan. De ervaring leert dat fysieke les het beste werkt!

Nee! Wij hebben geen opzegtermijn. Leerlingen en docenten regelen bij ons onderling wanneer de bijles plaatsvindt, op de momenten dat voor beiden het beste uitkomt. Als dit ophoudt, geldt er bij ons geen verplichting om door te gaan.

Na de bijlessen sturen wij een factuur. Dit doen wij iedere maand. Je kan het factuur in de eerste twee week van de volgende maand verwachten. Deze is gemakkelijk online te betalen. Wil je je factuur controleren? Alle bijlessen zijn makkelijk terug te vinden vinden via mijn.bijlesbeta.nl.

Dat kan zeker! Onze topdocenten zijn zeer flexibel, door hun brede kennis kunnen we ons makkelijk aanpassen aan jou bijles vraag. Al onze docenten zijn student aan de Faculty of Science & Engineering van de Rijksuniversiteit Groningen, waardoor ze bijvoorbeeld ook vaardig genoeg zijn om je te helpen met een toelatingsexamen of cursus in bèta vakken.

Geef dat minstens 24 uur van te voren aan! Bij ons geldt dat de bijles tot 24 uur van tevoren mag worden afgezegd. Hierna zijn wij noodzakelijk de bijles te verreken. Onze docenten studeren allemaal en hebben het geven van bijles als bijbaan, wat er voor zorgt dat zij bijlessen zorgvuldig moeten inplannen. Vandaar dat wij genoodzaakt zijn een bijles alsnog te verrekenen wanneer deze binnen 24 uur wordt afgezegd.

Dat doen we zeker! We geven dit jaar examentraining voor het vak wiskunde. 

Klik hier voor meer informatie.


Voor alle andere vakken kunnen onze docenten je perfect voorbereiden op je examen via onze bijles.